zondag 30 december 2007

Beste en slechtste stadhuis ter wereld...

Nederland heeft er twee prijzen bij: de prijs voor beste en slechtste stadhuis ter wereld. Die prijzen zijn toegekend door mijzelf, maar dat doet weinig af aan de waarde ervan. De criteria waren niet alleen uitstraling en schoonheid van de architectuur, maar ook functionaliteit, ruimtelijke vormgeving en zelfs psychologische en sociologische punten. Ik ga bij de ondersteuning van mijn keuze geen conceptueel geleuter verkopen; de beelden en de architectuur spreken voor zich. Het beste stadhuis is opgetrokken in Utrecht door Enric Miralles. Het slechtste staat in Den Haag en is gebouwd door 'toparchitect' Richard Meier.

Het stadhuis in Utrecht is een samensmelting tussen oude woningarchitectuur en nieuwe elementen
De raadszaal in Utrecht wordt gekenmerkt door een opengewerkt plafond waarbij de balken zichtbaar te voorschijn komen
Qua vormgeving is het complex, de architecturale wandeling is gezellig
Het stadhuis in Den Haag is groot en wit
Hoog en leeg...

Ik kan het toch niet laten nog wat subjectieve informatie over het stadhuis in Den Haag mee te geven. Toen ik onlangs over dit stadhuis sprak hoorde ik iemand zeggen dat het gebouw wit is om de reden dat het de activiteit van de mensen is die het kleur zou geven. Ik antwoordde toen dat de enige kleur die aan zo'n architectuur wordt gegeven het rood is van het bloed dat afkomstig is van de vervreemde burger die van verdieping 12 naar beneden springt om zelfmoord te plegen.

Geen opmerkingen: