dinsdag 25 december 2007

Interview Burgerkrant

Jürgen Vandewalle in Burgerkrant van December 2007

o Jürgen, jij hebt vorig jaar deelgenomen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Hoe ben je in de politiek beland?
Wel, het was VLD-voorzitter Geert Moerkerke die mij vorig jaar overtuigde om op de lijst van Samen te staan. Daarmee begon voor mij mijn politieke ‘carriere’ waarna ik ook actief werd binnen Jong VLD. Ook echter daarvoor al was ik een opvolger van het politieke toneel met grote interresse voor de ideologie van het liberalisme.

o Wat is jou het meest bijgebleven tijdens die verkiezingscampagne?
Dat was zeker en vast de verkiezingsdag zelf. De spanning, de steun en de omstandigheden die je dan meemaakt zijn onbeschrijfelijk. Ondanks het mindere resultaat van onze lijst was ik toch tevreden met mijn eigen resultaat. Als enigszins politieke ‘leek’, je eerste politieke stap ondersteund zien door 378 Stadenaars was hartverwarmend.

o De kaarten zijn geschud, de Stadenaars hebben terug voor de CD&V gekozen. Welke kansen heeft de bevolking laten liggen door niet voor een krachtiger Open VLD vertegenwoordiging te kiezen?
Een directe belastingsverlaging waardoor Stadense gezinnen enkele honderden euro’s per jaar zouden uitsparen. Een grotere aandacht voor de kerntaken (wegennet, veiligheid, onderhoud) van de gemeente inplaats van de overdreven christen-democratische aandacht voor cultuur en prestigeprojecten. En ondanks wat er beweert wordt van onze partij ook een grote inspraak van de burger. Mensen zullen de net genoemde zaken meestal niet herkennen als kansen, toch moet ik er op wijzen dat een te hoge belastingsdruk (en dat is in België zeker van toepassing) de bewegingsvrijheid van het individu sterk inperkt. Daarom pleiten we voor een efficiënt gemeentebeleid dat dezelfde kwaliteit kan aanbieden tegen een lagere prijs.

o Wat zijn voor jou de komende 6 jaar de grootste uitdagingen die de Stadense politici moeten aangaan?
Eerst en vooral moet het huidige bestuur de participatie van de burger verhogen zodat deze de wisselwerking met zijn omgeving niet verliest. Ik weet dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan, maar ik wacht nog altijd op goede initiatieven. Verder moet men een cultureel, op individueel initiatief berustend, draagvlak creëren in Staden. Ik sta principieel argwanend tegenover een paternalistisch cultuurbeleid maar het SWOK is er nu en er moet dan ook gebruik van gemaakt worden.

o Je bent niet verkozen. Blijf je politiek actief of volg je doelbewust de politieke scene vanop een afstand?
Bijna al mijn vrije tijd gaat in de politiek. Naast de vele activiteiten met Jong VLD Staden en andere VLD activiteiten in Vlaanderen volg ik de politiek in de media en in politiek-filosofische boeken. Ik ben sinds kort ook bestuurslid van Jong VLD nationaal wat mijn verantwoordelijkheid binnen die liberale jongerenvereniging groter maakt. Verder werd ik dit jaar lid van het liberaal studentenverbond Gent waar ik hoop de ideologische kern van het liberalisme te mogen ontdekken samen met mijn medestudenten. In feite kan je dus wel stellen dat ik nog altijd politiek actief ben.

o Hoe ziet je (politieke) toekomst & engagement er verder uit?
Ik heb mij tot taak gesteld om binnen de grote verscheidenheid van denkrichtingen die het liberalisme bied een eigen denkrichting te ontleden. Concreet wil ik dus eigenlijk uitmaken hoe ‘mijn liberalisme’ , dat hoogstwaarschijnlijk vooral klassiek-liberaal getint is, eruit zou zien. Basis voor dit grote eigen werk vormen verschillende teksten van onder andere John Rawls, Amartya Sen en Guy Verhofstadt, allemaal denkers die volgens mij deeltjes van de uiteindelijke waarheid in pacht hebben of hadden. Daarnaast wil ik mijn opleiding tot architect voltooien en hoop ik dat ik in de architectuur mijn eigen ideeën kan ontplooien. Want net als het hoofdpersonage uit Ayn Rand’s boek The fountainhead zet ik mij af tegen de heersende mode en val ik terug op mijn eigen creativiteit.

Geen opmerkingen: