dinsdag 22 januari 2008

Go Rudy

De presidentsverkiezingen van Amerika en de daarbijhorende democratische en republikeinse voorverkiezingen wekken mijn interesse enorm. Niet enkel omdat politiek in het algemeen mijn belangstelling krijgt, maar vooral omdat de verkiezingen in Amerika in grote mate het internationale politieke platform bepalen. Ja, u hoort het goed, ik voel mij geen vlaming, geen belg, maar een wereldburger en daarom interesseert internationale politiek mij wel. Toen ik de belangstelling van de media rond Obama en Hilary aanschouwde, wou ik wel eens weten of deze twee kandidaten ook zo hoog op mijn verlanglijstje zouden staan. Daarom surfte ik naar de site van eenvandaag en legde ik er de stemwijzertest af. Zo'n test van 30 vraagjes is natuurlijk wat oppervlakkig, maar toch gaven ze voor mij een sterk afgetekend beeld.

1 Rudy Giuliani (Verlagen belastingen, veranderen onderwijssysteem, economische competitiviteit, enz…)
2 Mitt Romney (Met zijn economisch stimulatieplan)
3 Fred Thompson (Altijd conservatief: 100% ‘pro-leven’, verlagen belastingen, sterk leger, enz…)
4 Hilary Clinton (Na overtuigend de oorlog in Irak te steunen maakte zij een draai van 180°)
5 John Edwards (De verdediger van 'de kleine man'; waar hebben we dat nog gehoord?)
6 John MCCain ( Wil de invloed van belangengroepen op overheidsmaatregelen inperken.Hij wil de belastingwetgeving drastisch vereenvoudigen en de sociale zekerheidsvoorzieningen moderniseren. Aan het onderwijs wil hij strenge kwaliteitseisen stellen)
7 Barack Obama (Er is geen links Amerika en geen conservatief Amerika; er is de Verenigde Staten van Amerika. Er is niet een zwart Amerika en een blank Amerika en een latino Amerika en een Aziatisch Amerika; er is de Verenigde Staten van Amerika)
8 Mike Huckabee ('De bijbel is niet geschreven om te amenderen, de Grondwet wel')

En ja, wat ik dacht wordt al duidelijk: de standpunten van Hilary en Obama kunnen mij niet bekoren aangezien ik in Amerika een republikein zou zijn. En daar voel ik mij niet schuldig voor; het is niet omdat de Irakpolitiek van Bush niet deugt dat de andere standpunten van de republikeinen daardoor ook niet deugen. De stemwijzer geeft me echter een vertekend beeld, omdat de libertariƫr Ron Paul er niet wordt in opgenomen. Ik weet zeker dat deze kandidaat nog een trapje hoger zou komen dan Rudy Giuliani. Ron verdedigt wel wat standpunten die bij mij niet door de beugel kunnen maar zijn programma komt grotendeels overeen met mijn programma. Verder had ik John Edwards lager ingeschat op mijn lijstje aangezien ik zijn sociale politiek volledig afkeur en John McCain wat hoger. Mike Huckabee staat daar echter terecht op de laatste plaats: zo'n iemand krijgt immers nooit mijn stem...

Geen opmerkingen: