woensdag 2 januari 2008

Wij verantwoordelijk, nee toch...

Niet mensen, niet overheden, maar bedrijven zouden de grote boosdoeners zijn wanneer we spreken over de menselijke impact op het milieu. Ik denk dat het een gemakkelijke strategie is om onze verantwoordelijkheid af te schuiven naar bedrijven. De laatste evoluties leren ons immers iets volledig anders. Volgende advertenties klaren al wat op.

Polo BlueMotion.

Rechtlijnigheid luidt het principe van de nieuwe Polo BlueMotion. De fijngeslepen aërodynamica zorgt voor uitstekende verbruikswaarden. De nieuwe Polo BlueMotion heeft slechts 3,9 l brandstof per 100 km nodig. Niet eerder verbruikte een Polo zo weinig brandstof – een klein zuinigheidswonder. Is zuinig rijden saai? Helemaal niet. De 59 kW/80 pk TDI-motor met dieselroetfilter heeft een groot vermogen, maar rijdt toch heel zuinig met lage emissiewaarden (CO2-emissie: 99 g/km). De Polo Bluemotion de zuinigste en schoonste auto in zijn klasse. Dit wordt door de overheid beloond met een A Energielabel. De nieuwe Polo BlueMotion is leverbaar vanaf € 19.975 en standaard voorzien van elektrische ruitbediening vóór en centrale portiervergrendeling.

AYGO De jongste Toyota

De krachtige AYGO, de jongste Toyota, is heel zuinig. Ook op het milieu. Daarom heeft de overheid de Toyota AYGO beloond met een milieusubsidie van maar liefst € 1.400,-. Want hoe eerder je zuinig rijdt, hoe beter het is!

Ecowearstore

Ecowearstore verkoopt milieuvriendelijk geproduceerde kleding en stoffen.Alles is gemaakt van bijzondere, natuurlijke materialen voornamelijk hennep,maar ook andere natuurlijke materialen zoals: netel, bamboe, linnen en biokatoen. Deze stoffen zijn comfortabel bij het dragen en zijn milieuvriendelijke geproduceerd.

Ecopower

Ecopower investeert in hernieuwbare energie. Daarnaast wil Ecopower sensibiliseren voor rationeel energiegebruik. Ecopower levert ook elektriciteit aan haar coöperanten.

Coca Cola Belgium

Of wij wat doen om onze impact op het milieu te beperken?
Wij recycleren meer dan 98 procent van ons productieafval, gaan zuinig om met het gebruik van water, hebben eigen waterzuiveringsinstallaties en nemen actief deel aan programma’s voor klimaatbescherming en energie-efficiëntie. Onze fabrieken in Gent, Antwerpen en Chaudfontaine hebben het ISO 14001-certificaat.

Een , echte, vrije markt werkt volgens een bepaald principe dat ons allen zeer bekend in de oren klinkt: vraag en aanbod. Bedrijven bieden maar aan wat ze kunnen verkopen en wanneer ze dat niet kunnen, komen er andere concurenten in de plaats. Wel, in verband met de milieuproblematiek betekent dat dat wij,individuen, de verantwoordelijkheid dragen in wat er geproduceerd wordt door de bedrijven. Wanneer wij immers milieuvriendelijke producten zouden eisen en aankopen zouden bedrijven zich genoodzaakt zien om deze te produceren. En we kunnen zelfs de dag van vandaag zo’n trend opmerken. In een tijd waarin ecologie een hype wordt, zien we dat bedrijven zich stelselmatig aanpassen, zoals in de artikels duidelijk wordt. We zien dat de markt zich gaat transformeren naar de milieubewuster geworden vraag van het individu. Wanneer dat individu zijn verantwoordelijkheid nu eens volledig zou erkennen en die niet constant zou proberen af te schuiven op bedrijven en de overheid, dan zouden we misschien wel eens kunnen evolueren naar een milieuvriendelijkere markt. Het is daarbij belangrijk dat het individu over de juiste informatie beschikt om een consequente keuze te maken. Daarom moet de overheid erop toe zien dat bedrijven de juiste informatie verspreiden.

Geen opmerkingen: